Referencia intézményi működés területén tervezett tevékenységünk

2016-2017. nevelési év

Ebben a nevelési évben jó gyakorlatainkat folyamatosan működtetjük, tovább fejlesztjük, így az érdeklődő Óvodák jelentkezését várjuk az alábbi jó gyakorlataink megismerésére.

Mezőtúri Városi Intézmény – Csoda-vár Központi Óvoda: “Fától az erdőig” Komplex egyéni fejlesztő programcsomag óvodás gyermekek számára

Mezőtúri Városi Óvoda Gyermek-kert Tagintézménye: Kompetencia alapú óvodai nevelés bevezetésének folyamata

Jó gyakorlatainkat a http://kosar.educatio.hu/ oldalon megtekinthetik

Szakmai továbbképzések, konzultációk keretében kiadványaink segítségével bemutatjuk jó gyakorlatunkat az érdeklődő óvodapedagógusoknak, intézményeknek, lehetőséget biztosítunk az érdeklődők számára, hogy megvásárolhassák, megismerhessék szakmai munkánkat, átadhassuk tapasztalatainkat.

Intézményünk vezetője az „Egyéni fejlesztések, hátrányok kompenzálása” munkaközösség keretében bemutatja intézményünk valamennyi óvodapedagógusának  a Csoda-vár Óvoda jó gyakorlatát, a “Fától az erdőig” Komplex egyéni fejlesztő programcsomagot.

A belső hospitálások keretében betekintést nyerhetünk a Mezőtúri Városi Intézmény – Csoda-vár Központi Óvoda és a Mezőtúri Városi Óvoda Gyermek-kert Tagintézményének jó gyakorlataiba.

Mezőtúr, 2016. október 14.

 

„Minősített referenciaintézmény”

TÁMOP-3.1.7 pályázatnak köszönhetően intézményünk két óvodája, a Mezőtúri Városi Intézmény – Csoda-vár Központi Óvoda és a Mezőtúri Városi Óvoda Gyermek-kert Tagintézményefelkészült a referencia-intézményi szolgáltatás szervezeti feltételrendszerének kialakítására, példaértékű jó gyakorlatunk továbbadására, elterjesztésére, megismertetésére, mellyel segíthetjük más intézmények értékelvű szakmai, fejlesztő tevékenységét. A két óvoda nevelőtestületének tagjai képzések, felkészítések keretében sajátították el a szükséges készségeket, képességeket, ismereteket. A felkészülés időszaka alatt elkészítettük a referencia-intézményi működés és a jó gyakorlat átadás eljárásrendjét, továbbfejlesztettük és folyamatosan működtetjük jógyakorlatainkat.

A referencia intézményi cím minősítéséhez szükséges helyszíni látogatásra, a minősítő ülésre 2015. augusztus 13-án került sor. A minősítő ülés során az intézményünk képviselői, Kontér Béláné, Guba Istvánné, Andrási Ilona, Tóth Klára, a három szakemberből álló minősítő testület előtt adtak számot arról, hogy az intézmény alkalmas lesz a vállalt referenciaterületen a példa értékűen magas színvonalú, hatékony tudásmegosztásra.  A dokumentumelemzés, a helyszíni vizsgálat során óvodáink a referencia-intézményi alapfeltételeknek megfelelt és mind két óvodánk Befogadó pedagógiai gyakorlat/integrációs pedagógiai program alkalmazásában mintaadó intézmény, feladatellátási hellyé vált.

Jó gyakorlataink:

Mezőtúri Városi Intézmény – Csoda-vár Központi Óvoda: “Fától az erdőig” Komplex egyéni fejlesztő programcsomag óvodás gyermekek számára

Mezőtúri Városi Óvoda Gyermek-kert Tagintézménye: Kompetencia alapú óvodai nevelés bevezetésének folyamata (a kezdeti lépések, elindulás majd a tagóvodák minden csoportját érintő kiterjesztés)

„Jó gyakorlataik” részletes leírása megtekinthető a http://kosar.educatio.hu oldalon.

Mezőtúr 2015.10.15.

Előminősített referencia intézmény

Előminősített referencia intézményként az alábbi területeken szeretnénk segíteni az érdeklődő óvodákat, óvodapedagógusokat a tudatos, tervszerű, hatékony nevelőmunka megvalósulásában. Ennek szellemében szervezzük szakmai rendezvényeinket, melyen fogadjuk az innovatív intézmények pedagógusait!

A referenciaterülethez kapcsolódó jó gyakorlataink a Csoda-vár óvodában:

  • Szegregációmentes óvodai gyakorlat az óvodában (HH, HHH, SNI, gyermekek integrált nevelése)
  • Tehetséggondozás a kompetenciában
  • Az óvodapedagógus és a pedagógiai munkát segítő dajka összehangolt, együttműködő szakmai munkája az óvodapedagógus által irányított integrált nevelés napi gyakorlatában.

A referenciaterülethez kapcsolódó jó gyakorlataink Gyermek-kert óvodában:

  • Kompetencia alapú óvodai nevelés bevezetésének folyamata
  • Integrált nevelés az óvodában

1. Szegregációmentes óvodai gyakorlat az óvodában

A jó gyakorlat célja:  Az óvodából iskolába menő HH, HHH, BTMN, SNI gyermekek olyan óvodai nevelésben, fejlesztésben részesüljenek, amely elősegíti, hogy egyenlő esélyekkel, kudarcmentesen kezdhessék meg az iskolás éveiket a nem hátrányos helyzetű társaikkal együtt. A hátrányos helyzetű gyermekek életkörülményeinek nyomon követése, a gyermekek, szülők segítése, a rendszeres óvodába járásuk figyelemmel kisérése, a megfelelő minőségű fejlesztés biztosítása. Minden különös megsegítésre szoruló gyermek és család minél hamarabb hozzájusson az őket megillető speciális fejlesztéshez, megsegítéshez, Óvodáztatással, tudatos óvodai nevelő-fejlesztő munkával biztosítjuk a gyermekek iskolai sikerességét, egyenlő esélyét az iskolakezdéshez.

A jó gyakorlat tartalma, rövid bemutatása:

A program által kidolgozott támogató lépések, fejlesztések tervezése és megvalósítása, mely csökkenti a gyermekek meglévő hátrányait, sikerélményben gazdag óvodás éveket biztosít számukra. Nevelésük, fejlesztésük a csoporttal együtt történik. A fejlesztő programunk, a segédanyagok, eszközök segítik a mindennapi szakmai munkánkat, az egyéni képességek fejlesztését, a hátrányok kompenzálását.

A SNI gyermekek érdeklődését felkeltve, önmagukhoz képest kiemelkedő képességeikre alapozva, tervezzük és valósítjuk meg az egyéb területek fejlesztését, alapul véve a Szakértői véleményekben meghatározott fejlesztési területeket.  A csoport húzóereje hat a hátrányokkal küzdő gyermekekre, tárasaikkal együtt többnyire szívesebben bekapcsolódnak a különféle tevékenységekbe, mely motiválja őket. A csoportokban sokszínű, tudatosan vásárolt és az óvodapedagógusok által készített eszközök segítik a fejlesztőmunkát. Óvodapedagógusaink szakképesítése nem terjed ki a különféle típusú Sajátos Nevelési Igényű gyermekek fejlesztésére, így fontosnak tartjuk a gyermekekkel foglalkozó szakemberek szaktanácsadását, iránymutatását a fejlesztéssel kapcsolatban. A különféle szakirányú továbbképzéseken való részvétel, önképzés az ismereteink további bővítését szolgálja. A BTMN- gyermekek csoporton belüli fejlesztésébe is a szakemberek közreműködésével kapcsolódnak be az óvópedagógusok, melyhez a „Fától az erdőig” segédanyag és a hozzátartozó eszköz- gyűjtemény nyújt segítséget.

A jó gyakorlat átadásának tartalma:

  1. Szakmai napon való részvétel, mely magában foglal hospitálást, csoportlátogatást, helyszíni tapasztalatszerzést
  2. Előadás, szakmai konzultáció.
  3. Mentorálás, felkészítés az adaptációs folyamatra, tanácsadás.
  4. Segédanyagok biztosítása

A jó gyakorlathoz kapcsolódó szakmai  anyagok listája:

Benkó Gyuláné: „Fától az erdőig” fejlesztő program csomag 

Segédanyag a jó gyakorlat adaptálásához

  • SNI gyermekek befogadásának folyamata
  • A szülőkkel való kapcsolattartás
  • Óvoda-iskola kapcsolattartásának szerepe a hátrányos helyzetű gyermekek nevelésében
  • Fejlesztő eszközök gyűjteménye
  • A fejlesztést szolgáló szakkönyvek és a gyermekeknek szóló kiadványok listája
  • Szakmai dokumentációt tartalmazó CD: csoportnapló, egyéni fejlődési napló, egyéni fejlesztési terv, tehetségszűrő dokumentációja

Az intézmény neve, címe: Mezőtúri Városi Intézmény – Csoda-vár Központi Óvoda 5400 Mezőtúr, Zrínyi út 1.

Kapcsolattartó személy neve: Andrási Ilona

Elérhetősége:

2. Kompetencia alapú óvodai nevelés bevezetésének folyamata

A jó gyakorlat célja: A jó gyakorlat célja annak bemutatása, hogyan lehet átgondoltan, felelősen megfelelő időben felkészülni, majd felkészíteni a nevelőtestületet a kompetencia alapú óvodai program bevezetéséről való közös döntésig.

A jó gyakorlat tartalma, rövid bemutatása:

A tagóvodák egyéni arculatainak megőrzése mellett az azonos cél- és feladatrendszerű szemléletváltás megvalósításának bemutatása. A legelső bevezetésre való konkrét felkészülés feladatainak bemutatása a bevezetést végző 2 óvodapedagógus részéről. A nevelőtestületi szintű rendszeres hospitálások közös elemzések, értékelések szakmai konzultációk módja, célok, feladatok elért eredmények megismertetésével, a kompetencia alapú óvodai fejlesztést bevezetni szándékozó óvodáknak segítségnyújtás. A bevezető csoport óvodapedagógusainak napi gyakorlatával párhuzamosan történő, egymástól való tanulás, (a kompetencia bevezetésére való tényleges felkészülés) kivitelezése, módja a hat telephelyen működő óvoda minden óvodapedagógusát érintően. Alapos felkészülés részelemei a minden csoportot érintő kiterjesztéshez.

A jó gyakorlat átadásának tartalma:

  1. Szakmai napon való részvétel, mely magában foglal hospitálást, csoportlátogatást, helyszíni tapasztalatszerzést
  2. Előadás, szakmai konzultáció.
  3. Mentorálás, felkészítés az adaptációs folyamatra, tanácsadás.
  4. Segédanyagok biztosítása digitális formában (2db CD)

Az intézmény neve, címe: Mezőtúri Városi Intézmény – Csoda-vár Központi Óvoda

5400 Mezőtúr, Földvári út 61.

Kapcsolattartó személy neve: Tóth Klára

Elérhetősége:

3. Az óvodapedagógus és a dajka összehangolt együttműködő tevékenysége

A jó gyakorlat célja

  • Az óvodai dajka, takarítási és élelmiszerrel kapcsolatos előírás szerint végzett tevékenységein túl, az óvodapedagógiai munkát közvetlenül segítőként, a gyermekek közötti, sokoldalú, igényes és felelősségteljes feladatellátás módjának megtanítása az óvodapedagógusok részéről, elsősorban az óvodapedagógustól látott helyes minta alapján.
  • Az óvodapedagógus napi munkájának megkönnyítése és eredményesebbé tétele a dajka szakszerű bevonásával a közvetlen gyermekek közötti feladatok megoldásába.
  • Az óvodás gyermekek fejlődésének elősegítése a dajka gyermekszerető viselkedésével, személyi gondozottságával, kommunikációs és beszédmintájával.
  • Összehangolt, együttműködő szakmai munka kialakítása a napi gyakorlatban, az óvodapedagógusok és a dajka között.
  • A különös bánásmódban részesülő gyermekekkel az egyénhez igazodó, megértő, türelmes és feltétlen szeretetet sugárzó differenciált bánásmód alkalmazása, az óvodapedagógus szakmai útmutatása alapján.

A jó gyakorlat tartalma, rövid bemutatása:

Intézményünk minden óvodájában az óvodapedagógus és a pedagógiai munkát segítő dajka összehangolt, együttműködő szakmai munkája valósul meg. A dajka szakszerű bevonása az óvodapedagógus napi munkáját teszi eredményesebbé, a közvetlen gyermekek közötti feladatok megoldásában. Az óvodapedagógus szakmai munkájához a dajka értő, felkészülten együttműködő partnerként, céltudatosan a tervszerű óvodai nevelés feladatainak megfelelően kapcsolódik be. A napi gyakorlatban az összehangolt, együttműködő szakmai munka alakul ki az óvodapedagógus és a dajka között.

A különös bánásmódban részesülő gyermekekkel az egyénhez igazodó, megértő, türelmes és feltétlen szeretetet sugárzó differenciált bánásmódok alkalmazásával figyel és segít az óvodapedagógus szakmai útmutatása alapján. A megvalósítás az óvodai élet sokszínű és sokrétű színterén zajlik. Minden óvodapedagógus és minden dajka feladata a közös megbeszélések, felkészülések, együttműködése fenntartása és mindenki részéről az igény megléte.

A jó gyakorlat semmi különlegeset nem igényel, a törvényben jelölt személyi feltételek (képesített dajka és óvodapedagógus) megléte elegendő, így bármely korösszetételű, integrált nevelést folytató csoportokban is működőképes. Elengedhetetlen viszont annak tudomásul vétele, hogy a dajka feladata nem csak a takarítás, és az élelmiszerekkel foglalkozás, hanem a napi munkaideje nagyobb részében közvetlenül a gyermekek között a pedagógiai munka közvetlen segítése.

 A jó gyakorlat átadása

  • Vendégfogadás – vendéglátás
  • Bevezető tájékoztatás – igény alapján prezentáció (az intézményről, a jó gyakorlatról)
  • Hospitálás lebonyolítása, gyakorlati bemutató
  • Szakmai megbeszélés a helyszíni tapasztalatokról, kérdések és válaszok
  • A hospitáláson résztvevők elégedettség-mérése
  • A jó gyakorlat bemutató bizonylatainak, rendszerezése, archiválása

A jó gyakorlathoz kapcsolódó szakmai anyagok listája:

  • Az újonnan érkező gyermekek befogadásának folyamata
  • A szülőkkel való kapcsolattartás
  • Szakmai dokumentációt tartalmazó CD, foto gyűjtemény, csoportnapló, Egyéni fejlődési napló, Egyéni fejlesztési terv,

Az intézmény neve:Mezőtúr Városi Intézmény- Csoda-vár Központi Óvoda

Az intézmény címe: 5400 Mezőtúr Zrínyi út 1 sz.

Kapcsolattartó személy neve: Guba Istvánné

Elérhetősége:

4.  Tehetséggondozás a kompetenciában

A jó gyakorlat célja:

A jó gyakorlat a gyermek életkori sajátosságait és az eltérő adottságait, képességeit, ismereteit, attitűdjét veszi figyelembe. A tevékenységben való ismeretszerzés legintenzívebb színtere a játék. Ezért is fordultunk a drámapedagógia módszereihez, valamint a hatékony tanulás elősegítése érdekében a kompetencia alapú programcsomag alkalmazásához, amikor bevezettük óvodánkban a tehetséggondozást. Jó gyakorlatunkban kiemelt szerepet kap az egész gyermek személyiségének komplex fejlesztése. Célunk, hogy minden gyermek egyénre szabott, differenciált, személyiségének minden képességterületen adottságaira épülő fejlesztést kapjon. A kompetencia alapú óvodai programcsomag felhasználásával célunk a gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartása és kielégítése, a kreativitás előtérbe helyezése és a kompetenciaérzés kialakítása, fenntartása a 3-7 éves korú gyermekeknél.

A jó gyakorlat tartalma, rövid bemutatása:

Óvodánkban a tehetséggondozás két síkon bontakozik ki. Egyrészt a csoportokban minden gyermekre kiterjedően, másrészt pedig a tehetséggondozó műhelymunkák keretében. Tapasztalataink alapján arra a felismerésre jutottunk, hogy a tehetséggondozás nem minőségében különbözik nevelői munkánk egészétől, hanem a tehetségígéretek speciális szükségletét veszi figyelembe. Az óvodánkban folyó tehetségsegítés egészében véve alapozó munka.

A tehetség gyanú már az óvodás korú gyermekeknél is megjelenik, de a kompetencia programcsomag használatával még inkább érzékelhetőbbé, észrevehetőbbé válnak a különböző képességű gyermekek. A program egyik fejlesztési célja az önálló gondolkodáson alapuló kreativitás kialakulása a gyermekekben. A kompetenciával a gyermekek divergens gondolkodásra lesznek képesek, rugalmasak lesznek, egy – egy eredményt más – más úton is elérhetnek, ezáltal az eredetiségen van a hangsúly, de megnyilvánul a kompetenciában az ötletgazdaság, probléma érzékeny gondolkodás. A tehetséggondozás tevékenységrendszerének megszervezése mikrocsoportos és egyéni formában történik az eltérő gyermeki képességeknek megfelelően. Különösebb, költséges eszközrendszert nem igényel, viszont a pedagógus szakmai érzékenysége, ötletessége nyomán összegyűjtött, életben használt anyagokkal és eszközökkel dolgozik.  A kompetenciát az óvodában szemléletmódként, módszerként értelmezzük, melyben a kompetencia alapú óvodai programcsomag, mint hatékonyságot elősegítő komplex eszközrendszer kap szerepet

A jó gyakorlat átadásának tartalma:

  • Know how Hospitálás, helyszíni tapasztalatszerzés
  • Mentorálás, az adaptációs folyamatba ágyazott felkészítés
  • bemutató foglalkozást tartalmazó CD, a bemutató foglalkozás részletes vázlata
  • tehetséggondozás a kompetenciában a drámapedagógia eszközeivel, ütemterv három korcsoportban
  • szakmai dokumentációt tartalmazó CD /csoportnapló, egyéni fejlődési napló, tehetségszűrő tulajdonságlista, megfigyelési szempontok a gyermek érdeklődési területének megállapításához, beválogatáshoz szükséges mérési dokumentum, hatásvizsgálatok, műhelynapló/

Az intézmény neve, címe: Mezőtúri Városi Intézmény Csoda-vár Központi Óvoda

5400 Mezőtúr, Zrínyi u. 1.

Kapcsolattartó személy neve: Baráth Anikó

Elérhetősége